Kupała

Święto Kupały, Kupałnocka, Kupała, Sobótka, Noc Kupały

Jest to święto związane z przesileniem letnim. W tym dniu Bogiem do którego głównie modły są wznoszone to Swarog, który to w postaci Słońca  dnia tego pozostaje w największej mocy i darzy ludziom wielkiej siły. W te dni, jak i w szczególności w najkrótszą noc w roku dziać się będzie wiele.

Święto Kupały, jak i też każde inne święto rozpoczynać się będzie zjazdem ludzi obrzędujących oraz przygotowaniami do święta. Należy : przygotować miejsce obrzędu i miejsce biesiadne, zebrać bardzo dużą ilość drewna na ogień święty ( z racji tego że podczas Kapały im większy ogień tym lepszy ) . Po przygotowaniach następuję miły czas na odpoczynek po ciężkiej pracy. Co do miejsca, na Noc Kupały ważną rzeczą jest,  by miejsce to było gdzieś nad zbiornikiem wodnym lub rzeką, albowiem Święto Kupały to święto zaślubin ognia i wody. Duża polana nad wodą także będzie miłym dodatkiem.

Dzień obrzędu zaczyna się poprzez ustalenie miejsca na święty ogień, posprzątaniem go, okadzenie ziołami oraz obsypaniem solą dla oczyszczenia miejsca z złych mocy, które mogły się tam w międzyczasie zagnieździć. Wywieszenie stanic powinno nastąpić także przed obrzędem. Po tych czynnościach należy ułożyć ognisko w taki sposób, by w łatwo i szybko zapłonęło. 

Rozpalenie świętego ognia w tym dniu jest dość specyficzne. Tego dnia wszystkie ognie w obozie tzw. ognie gospodarcze powinny przed obrzędem być wygaszone, a po obrzędzie zapalone już od Świętego Ognia. Ogień Święty tego dnia powinien być rozpalony w drodze rozpału naturalnego, czyli poprzez pocieranie np. łukiem ogniowym, w ostateczności hubką i krzesiwem. W niektórych regionach rozpala się ogień święty grupowo, konstruując wielki łuk ogniowy, gdzie po oby stronach liny są mężczyźni podłączani i przeciągając linę raz w jedną raz w drugą stronę produkują żar, który to używany jest do rozpalenia świętego ognia.

Na początku obrzędu, jak i przy każdym innym obrzędzie, Żerca zwołuje ludzi, zazwyczaj przed zachodem słońca, i tłumaczy czym jest Święto Kupały oraz zasady, które to obowiązują w kręgu. Po wytłumaczeniu ludzie oczyszczają się przed wejściem do kręgu wodą oraz kadzidłem, następnie ustawiają się, po czym Żerca zamyka krąg i od tego momentu nikt z niego nie może wyjść oraz nie może do niego wejść.

Rozpoczęcie obrzędu, jak i w poprzednim przypadku, zaczyna się poprzez rozpalenie  Świętego Ognia, co zostało opisane wcześniej. Witając Swarożyca należy wlać do ogniska miodu pitnego  ze zdrawicy oraz posypać kaszą.

Po przywołaniu wszelkich Bogów oraz przodków, na obrzęd należy przywołać tego, co to tego dnia jest najważniejszy- Swaroga. Witamy Go nie tylko napitkiem, ale także odświętnym kołaczem, co to na tą okazję ma być wcześniej upieczony.

Po dziękczynnych słowach skierowanych do Bogów oraz przodków, a w szczególności do Swaroga , następuje czas na obiaty indywidualne.

Po tym, toasty, gdzie zdrawica wędruje z rąk do rąk, i tak też każda osoba może osobiście złożyć życzenia innym, którzy to zgromadzili się przy Świętym Ogniu oraz podziękować Bogom za błogosławieństwa lub prosić o coś.

Po toastach następuje rozerwanie kręgu i zaślubiny ognia z wodą, gdzie to wcześniej przygotowany kołowrat na żerdzi podpala się od świętego ognia. Następnie w słowach wzniosłych żerca zaślubia ogień wodzie, a wodę ogniowi zanurzając płonący kołowrat do wody. Po tym obrządku, woda jest czysta i można w niej się kapać; zostały wygonione z niej złe moce jak i wszelkiego rodzaju utopieńce, rusałki itp..  Po zaślubinach, panienki, co to jeszcze męża nie mają a wianuszek sobie przed obrzędem przygotowały, mogą wrzucić go na wodę i wypowiedzieć słowa modlitwy, aby Bogowie im miłych mężów sprawili. W takim wypadku, jak któryś mężczyzna się zdecyduje, może wianuszek takowy pochwycić i przyjść do swojej wybranki z zapytaniem, czy nie zechciałaby być jego na ten dzień i noc, a może nawet i dłużej (jak się sprawdzi).

Po zaślubinach oraz wiankach następuje czas biesiady. Każdy to się brata i upija po trochu miodu ze wszechobecnych zdrawic. Czas biasiady to nie tylko hulanka, ale również konkursy i zabawy, bowiem mężczyźni chcą zademonstrować kobietom swoją sprawność fizyczną podczas zapasów, przeciągania liny, czy podczas łucznictwa. Tego także dnia następuje inicjacja seksualna młodych dziewcząt  i chłopców.

Noc Kupały to noc magiczna, gdy zioła zbierane posiadają największą moc oraz ogień nabiera najlepszych zdolności oczyszczających. Dlatego każda osoba, która przeskoczy przez Święty Ogień zostanie oczyszczona a błogosławieństwa na nią spływające będą ogromne. Powiedziane jest także, że ludzie, którzy przeskakują przez święty ogień w parach pozostaną razem do końca życia a przyjaźń ich będzie wielka.

Tak to po całym obrzędzie ludzie się wybierają na biesiadę, często przy Świętym Ogniu. Nie kalając go oczywiście niczym, bowiem do ognia tego można tylko drwa dorzucać.
Wszyscy śpiewają , tańczą i bawią się do białego rana. Gdy nastanie jutrzenka kobiety, którym uroda jest ważna zbierają poranną rosę, co to moc magiczną posiada i urodę zatrzymuje na długi czas.

Biesiady czas trwać może i z tydzień, zanim ludzie się wybawią. Czas ten jest także potrzebny na wszelkie gry i zabawy. Trzeźwienie z takiej zabawy trwać może więcej niż dzień jeden.

Autor tekstu: Szymon Bronimir Gilis
Część zdjęć jest własnością ŚGR Mir